Thursday, November 29, 2007

Salah siapa?

Titian usang ku rempuh
Kayu usang yang rapuh
Hanya harapan yang utuh
Dan aku tersungkur jatuh....

Karena jurang terpisah
Hidup muda penuh kerenah
Aku tersadai lemah
Di titian usang berdarah.

Pernah kalian terfikir?
Hancur punah tersingkir
Adakah di sini berakhir?
Penderitaan seorang fakir.

Kelibat haram durjana!
Mercu hina penuh tanda
Kaget halilintar bersuara
Mengugat anak telinga.....

Kini hidup ku sayu
Meratap cinta yang kaku
Memendam rasa keliru
Cinta agung mu kan layu....


Berdosa kah jiwa ini?
Tersentuh meratap diri
Kehilangan rasa di hati
Ghaib di alam misteri
Lenyap sunyi dan sepi
Hanyut dibuai mimpi ngeri.


Berdiri aku di sini lagi
Aku masih seorang diri
Terkenang manis di sisi
Rentapan janggal menuding jari!

Berdiri aku sekali lagi
Mungkin untuk terakhir kali
Pandangan dari satu dimensi
Meledak nanah hati yang benci!

Berdiri aku seketika lagi
Alunan indah bisikan melodi
Indahnya mentari pagi
Lelap hidupku berakhir kini.....

10 comments:

Nurul Abid said...

Hmmm...baca banyak kali nih. Cuba tafsir maksud puisi.....luahan nurani ke?

P/S : I added u to my Facebook already.

Cik Puan Sri Quzz said...

wah.
tak rock le braderrrrr..
jiwang karat aa?

Sastri said...

sounds sad... hopefully u're ok...

Dade Ghost said...

Nurul it is meant to be interpreted differently amongst all readers.... Thanks for adding me....

Kuzz memang jiwang... jangan tak jiwang... ingat nak buat lirik rock kapak!

Sastri I am ok... tapi yg membaca tu.... dengan pengertian sendirinya...

terrarosa said...

mula2 tu faham...
tengah2 tu faham lagi...
tiba2 ending...
tak berapa nak faham.... "lelap" hidup ?
tak seburuk kesilapan atau dosa yg tertanggung ...
tak merangkumi hayat hidup selama ini... sebab "lelap" tu kejap ajer.. keh..keh..keh...
ok tak pemahaman kawe ?

kawaii_desu said...

adakah in satu kesedaran? keinsafan?

tok ok ka?

Dade Ghost said...

Terra kamu ni terror la... bule faham apa yg aku tulis... sebab aku pun kekadang tak fahe!

Eh... Terra lama tak nampak mu gi mana?

KD I am ok la... more like kesedaran kot? Kita ni manusia sentiasa lupa diri sendiri....

Faze said...

whoa!



I've never written a 'puisi' in my entire life, not that i'm planning to.

Dade Ghost said...

Faze, to me it is not a puisi.... just something I want to write...

terrarosa said...

dg,
lately i'm busy with student's final exam ,
pastu lani cuti2 malaysia... 3-4 days every week ...

yeah right me luv life !


Origin